Manuelas Fothälsoklinik Fotvård i Skummeslövsstrand

Fotvård - för din hjälp till bättre fothälsa!

Manuelas Fothälsoklinik Fotvård i Skummeslövsstrand

Fotvård - för din hjälp till bättre fothälsa!

Fotvårta

Orsakas av ett virus, humant papillomavirus (HPV), som smittar i fuktig miljö. Framför allt barn och personer med nedsatt immunförsvar är mottagliga för smittan. Vårtorna kan varas smärtsamma men inte nödvändigtvis och försvinner oftast spontant inom 2-3 år. Det finns olika medel att behandla dem med.

Fotsvamp

Är en infektion orsakad av mikroskopiskt små trådsvampar, smittsam och gynnas av fukt & värme. Vanliga symtom är klåda, sveda mellan tårna och ett fjällande utslag på foten. Det är viktig att du är noggrann med hygienen och torkar dig ordentligt mellan tårna efter duschen. Använd badskor i offentliga duschutrymmen mm. Det finns olika behandlingsmedel hos apoteket och rådfråga gärna mig för hjälp

Hälsprickor

Hälsprickor är ett mycket vanligt problem som kan orsakas av om du länge har gått i olämpliga skor, träskor eller skor utan bakkappa. Om du har extremt torr hud på hälarna & fötterna är det lätt att hälsprick uppstår. För dig är det viktigt att få fila bort förhårdnader på hälen och t smörja in huden med en anpassad fotsalva. Är sprickorna djupa och eventuell blöder kan du behöva professionell hjälp, boka tid hos mig så hjälper jag din hälar till bättre fothälsa.

Liktorn

Bildas när död hud klumpar ihop sig och bildar ett liten tagg som växer in mot benet. Smärta upplevs som ett "nålstick" eftersom taggen börjar trycka på en känselnerv som ligger djupare ner i huden. Liktorn kan bildas på eller under foten och mellan tårna. I behandlingen, som är smärtfri, tas död hud och tagg. Orsaken till liktorn är återkommande friktion av huden på foten/mellan tårna och boven i dramat är oftast skor i kombination med andra faktorer.

Nageltrång

Nageltrång kan bero på hur ditt ärftliga nagelanlag är eller hur du klipper naglarna. Om dina skor trycker på tån kan kanten på nageln pressas in i huden. Nageln är ett hårt material och huden intill är mjuk.  Kanten eller hörnet på nageln kan bli vass som en kniv och gå djupt ner i huden. Jag rekommenderar behandling med Onyfix.

Kartnagel

Nagel som är tjockare än normalt. Orsak till kartnagel kan vara yttre skada, cirkulationsrubbning, hudsjukdomar eller åldersförändringar. Alla naglar kan i princip drabbas men kartnagel förekommer oftast  på stortånagel. Jag hjälper dig och slipar nageln så att höjden på nageln minskas.

Hallux Valgus

"Sned tå" är en felställning, vanligast hos kvinnor, som orsakas av en felställning av foten, ärftlighet, trånga skor m.m. Felställning brukar inte ge problem men oftast bildas en smärtande "knöl" på insidan av foten vid stortåleden. När slemsäcken vid leden blir inflammerad pga tryck från skon uppstår smärta. Viktig med sko som inte skaver på knölen.  Det bästa är att kontakta den ortopedtekniska avd på sjukhuset som kan hjälpa till med avlastning med inlägg och korrigering med speciella hjälpmedel. Det sista alternativet är operativt ingrepp.

Hammartå

När en eller fler tår bredvid stortån är krökta. Hammartå orsakas av nedsjunket framfotsvalv. Senorna ut i tårna har blivit för korta och drar tån till ett krökt läge. Detta kan ge smärtande förhårdnader på ovansidan av tån samt under trampdynan. Kraftiga förhårdnader under trampdynan och på tån kan det ev. avhjälpas med pelotte, (skoinlägg) som lyfter det främre fotvalvet och tårna kommer i ett bättre läge. Använd skor som har mycket utrymme runtom för tårna! Du kan vända dig till ortopedtekniska avd som kan lästa ut skon över hammartån. Om besvären kvarstår, kan man tillgripa operation.

HÄLSPORRE

Uppstår på grund av för stor belastning av senan plantar fascia. Den, löper som en solfjäder under foten, från hälen och ner mot tårna och det är oftast fästet i hälen som blir irriterat och inflammerat av överbelastning.