Medicinsk Fotvård Manuelas Fothälsoklinik Skummeslövsstrand

Manuelas Fothälsoklinik - för din hjälp till bättre fothälsa!

Medicinsk Fotvård Manuelas Fothälsoklinik Skummeslövsstrand

Manuelas Fothälsoklinik - för din hjälp till bättre fothälsa!

Fotvårta

Orsakas av ett virus, humant papillomavirus (HPV), som smittar i fuktig miljö. Framför allt barn och personer med nedsatt immunförsvar är mottagliga för smittan. Vårtorna kan varas smärtsamma men inte nödvändigtvis och försvinner oftast spontant inom 2-3 år. Det finns olika medel att behandla dem med.

Fot- & Nagelsvamp

Är en infektion orsakad av mikroskopiskt små trådsvampar, smittsamma och gynnas av fukt & värme. Nagel blir missfärgad och mellan tår uppstår klåda och sveda samt foten uppvisar ett fjällande, vitt, utslag. Det är viktig att du är noggrann med hygienen och torkar dig ordentligt mellan tårna efter duschen. Använd badskor i offentliga duschutrymmen mm. Jag rekommenderar MyNail vig nagelsvamp & BeautyFeet vid fotsvamp. Tillsammans främjar dessa två produkter friska naglar och frisk hud på fötterna.

Hälsprickor

Hälsprickor uppstår främst pga. torr hud som spruckit när den belastats. En del besväras av hälsprickor av estetiska skäl och andra av smärta. Obehandlade hälsprickor kan med tiden bli djupare och vara smärtsamma och blöda. Det är viktigt att hålla rent så att huden på hälrn inte riskerar att bli infekterad.

Liktorn

Bildas när död hud klumpar ihop sig och bildar ett liten tagg som växer in mot benet. Smärta upplevs som ett "nålstick" eftersom taggen börjar trycka på en känselnerv som ligger djupare ner i huden. Liktorn kan bildas på eller under foten och mellan tårna. I behandlingen, som är smärtfri, avlägsnas död hud och tagg. Orsaken till liktorn är återkommande friktion av huden på foten/mellan tårna och boven i dramat är oftast skor i kombination med andra faktorer.

Nageltrång

Nageltrång kan bero på hur ditt ärftliga nagelanlag är eller hur du klipper naglarna. Om dina skor trycker på tån kan kanten på nageln pressas in i huden. Nageln är ett hårt material och huden intill är mjuk. Kanten eller hörnet på nageln kan bli vass som en kniv och gå djupt ner i huden. Jag rekommenderar behandling med Onyfix.

Kartnagel

Nagel som är tjockare än normalt. Orsak till kartnagel kan vara yttre skada, cirkulationsrubbning, hudsjukdomar eller åldersförändringar. Alla naglar kan i princip drabbas men kartnagel förekommer oftast på stortånagel. Jag hjälper dig och slipar nageln så att höjden på nageln minskas.

Hallux Valgus

"Sned tå" är en felställning, vanligast hos kvinnor, som orsakas av en felställning av foten, ärftlighet, trånga skor m.m. Felställning brukar inte ge problem men oftast bildas en smärtande "knöl" på insidan av foten vid stortåleden. När slemsäcken vid leden blir inflammerad pga tryck från skon uppstår smärta. Viktig med sko som inte skaver på knölen.  Det bästa är att kontakta den ortopedtekniska avd på sjukhuset som kan hjälpa till med avlastning med inlägg och korrigering med speciella hjälpmedel. Det sista alternativet är operativt ingrepp.

Hammartå

När en eller fler tår bredvid stortån är krökta.  Senorna ut i tårna har blivit för korta och drar tån till ett krökt läge. Detta kan ge smärtande förhårdnader på ovansidan av tån samt under trampdynan. Kraftiga förhårdnader under trampdynan och på tån kan det ev. avhjälpas med pelotte, (skoinlägg) som lyfter det främre fotvalvet och tårna kommer i ett bättre läge. Använd skor som har mycket utrymme runtom för tårna! Felställning i tåns leder orsakas ofta av att det främre framfotsvalvet sjunker ned. Du kan vända dig till ortopedtekniska avd som kan lästa ut skon över hammartån. Om besvären kvarstår, kan man tillgripa operation.

Klotå

Klotår – när även yttersta tåleden böjer sig och tån får då formen av klo om gör att det är svårt att använda tårna i sin gång. Gången kan bli "stötig" och/eller "hasig". Felställning i tåns leder orsakas ofta av att det främre framfotsvalvet sjunker ned

Ryttartå

När någon tå inte får plats utan lägger sig ovanpå en annan tå. Det är kanske vanligast är i samband med Hallux Valgus då tå nr 2 lägger sig ovanpå stortån.  Felställning i tåns leder orsakas ofta av att det främre framfotsvalvet sjunker ned

HÄLSPORRE

Uppstår på grund av för stor belastning av senan plantar fascia. Den, löper som en solfjäder under foten, från hälen och ner mot tårna och det är oftast fästet i hälen som blir irriterat och inflammerat av överbelastning.